Fotografia artystyczna i użytkowa

Fotografia artystyczna i użytkowaFotografię możemy najprościej podzielić na artystyczną oraz użytkową.

Fotografia artystyczna obejmuje zdjęcia, postrzegane jako dzieła sztuki. Znajdują one zastosowanie jako fotografie na wystawach fotografii, jako ilustracje w albumach czy innych publikacjach.

Pewnym rodzajem fotografii artystycznej są również sesje modowe. Przedstawiają one modelki i modeli w najnowszych kolekcjach ubrań oaz w ciekawych stylizacjach, na przykład w strojach kąpielowych, ubraniach sportowych, eleganckich czy klasycznych, zależnie od tematyki sesji.

Z kolei fotografia użytkowa obejmuje zdjęcia, wykonywane do prasy, Internetu czy fotografie reklamowe. Reklama jest jednym z zastosowań fotografii użytkowej, przyczyniającej się do promocji danej usługi czy konkretnego produktu. Fotografia w reklamie ogrywa wiele ról, ale zasadniczą jest pokazanie produktu czy zaprezentowanie usługi. Nic tak nie przekonuje potencjalnych klientów, jak obraz. Bardzo pomocne są dla nich również opinie innych użytkowników, ale zdjęcie zazwyczaj ma jeszcze większą moc.

Fotografia pokazuje jak wygląda produkt, biuro, osoba, do której zgłaszamy się po pomoc. Dlatego właśnie tak istotne jest zainwestowanie w wysokiej jakości fotografie, oddające produkt takim, jaki jest naprawdę. Wiele osób uważa, że fotografia może pokazać go w lepszym świetle i zachęcić do kupna. Wydaje się to nowoczesną strategią marketingową, ale jej skuteczność nie zawsze jest taka, jakbyśmy oczekiwali. Klient jest coraz bardziej wymagający, oczekuje wysokiej jakości, atrakcyjnych cen i przede wszystkim: stuprocentowej wiarygodności. Jeśli otrzymają produkt niegodny z ich wyobrażeniami i tym, co przedstawiała fotografia, z pewnością nie uznają danej firmy za wiarygodną. Można oczywiście za pomocą odpowiedniego zdjęcia uwypuklić zalety danego przedmiotu, a zakasować jego wady, ale fotografia nigdy nie powinna stanowić narzędzia jawnej manipulacji.

Rola zdjęć w reklamie, poza promocją usług i produktów, może obejmować również reklamowanie samej firmy, na przykład poprzez fotografie budynku, biura czy poszczególnych pomieszczeń, jakie często umieszczane są na stronach internetowych. Jest to popularne na stronach hoteli czy obiektów gastronomicznych gdzie zamieszczane są bogate galerie zdjęć recepcji, pokoi, łazienek, dodatkowych pomieszczeń ogólnodostępnych czy sal restauracyjnych. Warto również dodać kilka zdjęć samego obiektu oraz jego otoczenia, na przykład ogrodu. W tym wypadku zdjęcie staje się wizytówką przedsiębiorstwa, powinno więc być wykonane profesjonalnie oraz przedstawiać pomieszczenia najbardziej reprezentacyjne. Fotografia ma w reklamie stać się sposobem na urzeczywistnianie wyobrażeń klienta o danym miejscu, produkcie czy usłudze. Zadaniem fotografa i misją firmy powinna być pełna ich zgodność ze stanem faktycznym.